Zoeken
Rotterdamsebaan Tunnel bij nacht

Rotterdamsebaan

Technische hoogstandjes voor de meest duurzame tunnel van Europa

Hoewel Nederland er tientallen telt, is het bouwen van een verkeerstunnel geen alledaagse routine. Neem de aanleg van de Victory Boogie Woogietunnel, onderdeel van de nieuwe Rotterdamsebaan die loopt van knooppunt Ypenburg tot de Centrumring van Den Haag.

Aan dit project is door diverse partijen - verenigd in de Combinatie Rotterdamsebaan - vijf jaar gewerkt. Homij is verantwoordelijk geweest voor onder andere de installaties in de technische gebouwen van de tunnel en de blus- en vuilwaterleidingen. 

‘De Victory Boogie Woogietunnel telt vier gebouwen: drie voor de techniek en een als dienstgebouw’, vertelt Sven Jakobsen, projectleider. ‘In al deze gebouwen hebben we voor verlichting, verwarming en koeling gezorgd. Daarnaast hebben we o.a. de brandmeld- detectie en inbraakdetectie gerealiseerd.’ Jakobsen legt uit dat bij de bouw van een tunnel de toevoeging van een x-aantal technische gebouwen standaard is. ‘En vaak - zoals ook bij dit project - zijn dat best forse panden, die negen van de tien keer onder de grond worden gebouwd. Op deze manier onttrek je zo’n pand aan het zicht, krijgt het een lagere footprint en zit je dichter op de techniek; niet onbelangrijk.’

Bodemwisselaar

Een van de bijzondere, technische hoogstandjes van Homij in dit project, betreft de koeling van de drie technische gebouwen. ‘In de toerritten van de tunnel ligt, geslingerd in het beton, een flink aantal meters slang. Hierin voeren we het warme water - via warmtewisselaars - uit de gebouwen af en laten we het flink afkoelen. Uiteindelijk gaat dit afgekoelde water terug naar de gebouwen en wordt het daar benut als koeling. In feite is deze bodemwisselaar gelijk aan een koelinstallatie.’

Meest duurzame van Europa

Naast dit soort innovaties telt de Victory Boogie Woogietunnel nog tal van andere duurzame technieken - uitgevoerd door andere partners in deze Combinatie Rotterdamsebaan. Zo zorgen ook de toevoeging van zonnepanelen, de warmteterugwinning en het opvangen van fijnstof bij de tunneluitgangen ervoor dat deze tunnel tot de meest duurzame van Europa behoort. ‘Het is tevens een voorbeeld van hoe je door samenwerking de beste resultaten kan behalen,’ zegt Jeffrey van Vessem, Hoofd Uitvoerder. ‘Zo heeft bijvoorbeeld ons montageteam het team van Vialis ondersteund tijdens de kabelwerkzaamheden van de verdeelkasten naar de tunneltechnische installaties.’ 

Terugkijkend op de bijdrage van Homij aan deze tunnel, zijn beide heren meer dan tevreden. Jakobsen: ‘We hebben laten zien een volwaardig partner te zijn, ook als het om andere installaties gaat dan gebouwgebonden.’ Zijn collega gaat nog een stapje verder. ‘Onze installaties zorgen ervoor dat alle veiligheidskritische systemen in de tunnel in een goed geconditioneerde omgeving staan!’

Betrokken partijen

  • Gemeente Den Haag,
  • Combinatie Rotterdamsebaan (Bam, Van Hattum en Blankevoort, KWS, Vialis)
  • Volker Staal en Funderingen