Open brief aan de SER onderhandelaars - Homij icon-arrow-right
HomeNieuws Open brief aan de SER onderhandelaars

Open brief aan de SER onderhandelaars

Actueel

40 partijen roepen de onderhandelaars bij het Energieakkoord op om tot een krachtige overeenkomst te komen.

Nederland-krijgt-nieuwe-energie.jpg

"Een stabiel en gezond investeringsklimaat voor energiebesparing en duurzame energie zal een groene groei impuls geven aan onze economie," schrijven de 40 partijen waaronder Arcadis, Grontmij, Royal HaskoningDHV en HOMIJ in een open brief. "Dat is goed voor onze werkgelegenheid en onze (inter)nationale concurrentiepositie."

Op dit moment zijn de onderhandelingen voor het Energieakkoord binnen de SER in volle gang. De gesprekken moeten leiden tot een plan voor het opwekken van 16 procent duurzame energie in 2020. Aan tafel zitten vele schijnbaar tegengestelde belangen, waaronder de milieubeweging en werkgeversorganisatie VNO-NCW.

De briefschrijvers benadrukken het belang van het akkoord. "U staat op het punt geschiedenis te schrijven met een uniek Nationaal Energieakkoord. Natuurlijk wegen de laatste loodjes het zwaarst, maar de beloning is dan ook navenant: de Nederlandse economie heeft het akkoord juist nu keihard nodig."

Met de brief voegen de bedrijven zich bij een oproep van Paul Polman (CEO Unilever), Marjan Minnesma (directeur Urgenda) en Maurits Groen (duurzaam ondernemer). Deze top 3 van duurzame Nederlanders riep de onderhandelaars ook al op om ‘lef' te tonen.