De commerciële waarde van Label C - Homij icon-arrow-right
HomeNieuws De commerciële waarde van Label C

De commerciële waarde van Label C

Kunnen we het erover eens zijn dattechniek de toekomst is? Dat technische dienstverleners in toenemende mate de enablers zijn voor alle grote maatschappelijke thema’s? Mobiliteit, infra, zorg, de klimaataanpak: het zal allemaal via de technische sector moeten gebeuren. Dit geeft de techniek een sleutelrol in grote maatschappelijke veranderingen.

HHM73 - de commerciële waarde van label c - doekle terpstra 01.j

In 2023 moeten kantoorgebouwen minimaal energielabel C hebben. Dat gaat heel snel; het is zomaar 2023. Een ruim percentage van de gebouwen voldoet nog niet aan de eisen. Dat maakt de opdracht te groot om in een aantal maanden te realiseren. Voor degenen die pas over twee jaar met een opdracht tot renovatie komen, bestaat een gerede kans dat zij nul op het rekest krijgen van de installatiebedrijven. Er is dan niet meer voldoende tijd en capaciteit om aan de vraag te voldoen. Kom nu met de realisatievraag voor label C in 2023. Nu is er de mogelijkheid om te acteren, juist in deze Coronatijd. Elke dag niet gehandeld, is een verloren dag. De kantorenmarkt is onzeker, daar zijn wij ons bij Techniek Nederland terdege van bewust. Misschien heeft u minder kantoren of kantoorruimte nodig in 2023, omdat de pandemie en thuiswerken de kantoorbehoefte mogelijk permanent gewijzigd hebben. Sommigen reageren hierop door juist niet te willen investeren. Echter: label C is in uw commerciële belang. Duurzame gebouwen zijn waardevaster. Dat is gunstig in het geval van verkoop en verhuur. De investering leidt bovendien tot kostenbesparing door lager energieverbruik. Er is meer comfort in het gebouw en ook dat biedt toegevoegde waarde: het pand wordt aantrekkelijker.

Laten we vooral ook bedenken waarom we dit doen. Niet alleen omdat de overheid dit heeft besloten. Het gaat om de gevolgen van de klimaatverandering voor onze toekomst. Ik denk dan zelf al snel aan de Elfstedentocht. Ik heb twee kruisjes uit 1986 en 1997 en ik zou dolgraag een derde kruisje willen. Ik vroeg eens aan Henk Angenent, winnaar van de laatste Elfstedentocht, of hij dacht dat er gezien de klimaatverandering nog een tocht der tochten zou komen. Hij zei: ‘Iedere volgende dag is een dag dichter bij de volgende Elfstedentocht.’ Dat houd ik maar in gedachten. Dat wij ons gedrag moeten veranderen om verandering te realiseren, dat staat vast. Vergeet verder niet dat het gaat om een verplichting. Ik vind dat het kabinet meer zou kunnen doen in communicatie en ondersteuning voor marktpartijen om deze label C doelstelling te kunnen behalen. Het thema van dit magazine is verduurzaming; samen met circulariteit zijn dit cruciale thema’s voor de ontwerp-, bouw en installatiesector. Homij is hier al volop mee bezig. Voor onze sector ligt er een opdracht om nog meer te innoveren. Productontwikkeling ligt bij de fabrikanten, maar installateurs hebben óók een rol in innovatie, namelijk procesinnovatie. Dat betekent: anders kijken naar samenwerking, consortiavorming, digitaal ontwerpen en bouwen. De projecten in dit magazine laten zien dat er heel veel mogelijk is; laat u zich hier vooral door inspireren. Mijn advies aan u is simpel: de bal ligt voor het doel. Kop hem nu in en wees klaar voor 2023.

 

Doekle Terpstra
Voorzitter Techniek Nederland

Hoe nu verder?

Energie - labelchecker

In 7 seconden uw energielabel checken + ideeën voor verduurzaming

Start de check

Start met gratis quickscan

Plan de scan via onze adviseur Hans Prijs: h.prijs@homij.nl / 06 13126847

Quickscan plannen
+