HomeProjecten NIBC verbouwing

NIBC verbouwing

Den Haag

Tijdens de verbouwing is de winkel open. Het is een spreekwoord dat stelt dat mensen geen overlast mogen hebben van een verandering. Helemáál geen overlast is in de praktijk onmogelijk, maar zo min mogelijk? Bij de Haagse bank NIBC is het gelukt.

Twee fases

De verbouwing van NIBC was een van de pijlers in de overgang naar flexibel werken en had tot doel om de dynamiek in de organisatie te vergroten. Daarnaast worden delen van het pand nu verhuurd aan derden die mede gebruik maken van het gezamenlijke restaurant en coffee corner, die ook verbouwd zijn.

 

Het pand ging in twee fasen ‘op de schop’. Er was voldoende ruimte in het pand om er te blijven, maar niet zoveel ruimte dat iedereen tijdelijk in een ander deel kon werken. Dat leverde een puzzel op die resulteerde in een Excel sheet met heel veel balkjes: een soort doorschuifsysteem. De eerste en vierde verdieping werden het meest ingrijpend verbouwd in fase één. De tweede fase betrof een upgrade van de overige verdiepingen.

Begrip door communicatie

Communicatie zorgde voor begrip tijdens de verbouwing. We hebben altijd gezorgd voor duidelijke informatie over ieders alternatieve werklocatie en de duur van die aanpassing. Een goede interne bewegwijzering leidde bezoekers langs de juiste route. In de lift hing een bordje ‘sorry voor de overlast’.

 

Maar de belangrijkste succesfactor was toch de flexibiliteit. HOMIJ heeft gewerkt op vloeren met zowel boven het hoofd als onder de voeten werkende mensen. Dus spraken we af dat er tussen negen en vijf zo min mogelijk geluidsoverlast mocht zijn. Toch loop je ook dan nog tegen zaken aan die je overdag moet doen, omdat je anders niet verder kunt. De goede communicatie heeft daarbij geholpen. De eerste mensen die terug mochten naar hun verbouwde verdieping, waren vanaf dag één verkocht. Dat heeft ook veel bijgedragen aan het vertrouwen en het enthousiasme.

Feiten & cijfers

+