HomeProjecten NVLU ProRail

NVLU ProRail

Utrecht

BIM zet de wereld op zijn kop. Met BIM als leidraad voor gebouwbeheer draai je zaken om. Eerst bedenk je wat het gebouw je moet bieden en welk beheer daarvoor nodig is. Deze informatie vormt vervolgens de basis voor het Programma van Eisen. 

 

 

Door de centrale ligging is Utrecht een infrastructureel knooppunt, ook voor het spoorwegennet. De Prorail verkeersleidingspost in Utrecht vormt het kloppend hart van de treindienstactiviteiten in en om de stad. Het voormalige gebouw uit de jaren '70 van de vorige eeuw is recentelijk vervangen voor een industrieel aandoend, drielaags gebouw met veel staal en glas. In dit VolkerWessels project nam Visser&Smit Bouw het voortouw. HOMIJ legde alle gebouwgebonden installaties aan en was verantwoordelijk voor de onderaanneming van de spoorgebonden installaties.

Voeding

De rode draad in dit project was het 3D Bouw Informatie Model (BIM). Vooraf was al bekend dat BIM ook in de beheerfase een grote rol zou krijgen. ‘Het informatiemodel is een fantastisch hulpmiddel, maar het moet wel gevoed worden’, zegt Fred van der Poll van Arcadis. Arcadis is als adviseur installaties en directievoerder betrokken bij het project. ‘Het invoeren van de bibliotheek met componenten is een enorme klus. Je dient te bedenken hoe je het pand wilt hebben, ook over vijftig jaar. Het onderhoud en beheer vormt dan de basis en die informatie moet je terug redeneren naar bestek en ontwerp. Dat is nieuw, het is een leercurve, maar daar zitten we nu wel middenin.’

Tekeningen vergelijken

Een groot voordeel van BIM is dat het systeem zelf testcontroles kan uitvoeren, vindt Van der Poll. De gekoppelde tekeningen worden onderzocht en vergeleken, waarbij het informatiemodel kijkt naar eventuele fouten en hiervan een rapportage maakt. ‘Dit leidde ertoe dat we knelpunten van tevoren konden aankaarten bij de betrokken partijen’, aldus Van der Poll. Feitelijk legt BIM de tekeningen in 3D ‘over elkaar’. ‘Vroeger moest je de informatie van vijf of zes 2D tekeningen uitlezen en hopen dat je genoeg ruimtelijk inzicht had om alle mogelijke fouten eruit te halen.’ Frank Vierdag, projectleider bij HOMIJ, denkt zelfs dat het project niet zonder BIM had gekund. ‘Er waren zoveel leidingen, staalconstructies en installaties, terwijl de ruimte in de bouwkundige schil om ze in te passen beperkt was’, zegt hij. ‘BIM maakte dit mogelijk.’

BIM leidend voor gebouwbeheer

Volkerwessels Vastgoedbeheer zal het beheer uitvoeren op basis van BIM. ‘Beheer is de langste fase voor een bouwwerk’, zegt Van der Poll. BIM geeft zicht op de informatiestromen vanaf initiatiefase tot en met de sloop. Alle componenten hebben een label of codering. De informatie uit BIM wordt ingelezen in het onderhoudssysteem en stuurt zo ook het beheer aan. Eigenlijk wordt het een Beheer en Informatie Model', besluit Frank Vierdag.

Feiten & cijfers

+