Chatten met - Homij icon-arrow-right
HomeNieuws Chatten met Erik van Hal over installaties in verkeerstunnels

Chatten met Erik van Hal over installaties in verkeerstunnels

Chatten met …

HOMIJ is werkzaam in allerlei omgevingen; van kantoren tot woontorens, van ziekenhuizen tot dierentuinen. Maar wist je dat we ook actief zijn in verkeerstunnels? Ik niet! Daarom zocht ik contact met Erik van Hal van HOMIJ Vianen, hij vertelt me meer over installatietechniek in verkeerstunnels.

wanderrademaker585x70.1.jpg
Wander Rademaker > Marketing & Communicatie HOMIJ
erik-van-hal585x70.jpg
Erik van Hal > Projectleider HOMIJ Vianen

Persoon 1 Ha Erik, Ik hoorde dat jij werkt aan bijzondere projecten bij HOMIJ. Kan je daar meer over vertellen?

 

Ik ben projectmanager bij HOMIJ Vianen, waar ik me onder andere bezighoud met verkeerstunnels. Dat is inderdaad wel bijzonder te        noemen, omdat HOMIJ vooral bekend is van projecten in de utiliteitsbouw. Bouw van verkeerstunnels is toch een andere tak van sport.   

 

Persoon 1 Moet ik dan denken aan snelwegtunnels?

 

Ja, voorbeelden zijn de Ketheltunnel (A4) en de Heinenoordtunnel (A29), maar soms ook spoorwegtunnels. Dagelijks rijden er duizenden  voertuigen door tunnels. Wij dragen er met installatietechniek aan bij dat zulke tunnels veilig zijn.

 

Persoon 1 En waarom is tunnelbouw dan anders dan utiliteitsbouw?

 

Dat zit hem niet eens zozeer in bijzondere installaties, maar meer in de omgeving. Wij realiseren onder andere de installatietechniek in      de techniekruimten van tunnels. Denk hierbij aan standaard installaties zoals verlichting en klimaatinstallaties, maar ook data en beveiliging. Wat ons werk in tunnels écht interessant maakt is realisatie van blusleidingen en krachtige afvoerpompen.

 

Persoon 1 Ik ben benieuwd..                                                                                                                             

Chattenmetbrandkast

Wij maken het leidingwerk en de pompinstallaties voor  zogenaamde hulpposten. Dit zijn de herkenbare rode kasten in de wand van een tunnel,   waar de leidingen vanuit de bluspomp op uitkomen. De blusslangen van brandweerwagens kunnen aan deze hulpposten worden gekoppeld (of er kan met brandslang-haspels met schuimvormer geblust worden). Zo is er altijd genoeg bluswater aanwezig: 100.000 (!) liter water per uur

 

Persoon 1 Waar gaat al dat water heen?

68-bluspompen.jpg
Bluspompen

Afvoer van deze grote hoeveelheden water – maar vooral ook  regenwater - is minstens zo belangrijk. Het water verzamelt zich in een ruimte onder het wegdek. Er zit een holling in de ondergrond van deze ruimte, waardoor water samenkomt in het diepste punt. Zo kan het water door middel van krachtige pompen worden afgevoerd.

 

Persoon 1 En wat doen jullie nog meer?

68-tunnel.jpg

Ventilatoren in het middentunnelkanaal. Dit is een ruimte  tussen de twee buizen van een tunnel, die als vluchtroute dient. Mensen moeten veilig door deze ruimte kunnen bewegen bij een noodsituatie. Wanneer rookontwikkeling ontstaat in de tunnel, is het dus van groot belang dat het middentunnelkanaal rookvrij is. Grote ventilatoren maken overdruk in het middentunnelkanaal, waardoor de rook wordt weggeblazen en mensen normaal kunnen blijven ademen.

 

Persoon 1 Veiligheid speelt dus een grote rol?

Zeker, er is de laatste jaren meer aandacht ontstaan voor veiligheid. Onze voorbereidingstijd is langer en we zijn langer bezig met  commissioning. Tunnels moeten voldoen aan strenge Europese richtlijnen en het aantal testen neemt toe. Het is niet voor niets dat het testen van een tunnel vaak langer dan een half haar duurt. 

 

Persoon 1 Klinkt ingewikkeld.

 

Ja, er komt veel bij kijken. We werken vaak buiten bedrijfstijd en tunnels worden soms afgesloten voor verkeer. Ook met logistiek is het      zaak om je kop erbij te houden. We werken volgens de just-in-time methode, er is nl. geen plaats om materiaal op te slaan.

 

Persoon 1 Leuk! En waar zij jullie nu aan het werk?

 

We zijn bezig met de tunnel op de Rotterdamsebaan bij Den Haag. Verwachting is dat we daar eind 2019 zo goed als klaar zijn, waarna   er natuurlijk nog een uitgebreid testtraject volgt. Dit zal zeker niet ons laatste tunnelbouwproject zijn!

+