Verkeerscentrale Zuidwest-Nederland - Homij icon-arrow-right
HomeProjecten Verkeerscentrale Zuidwest-Nederland

Verkeerscentrale Zuidwest-Nederland

Rhoon

Een installatietechnische infrastructuur die vrijwel elke storing of calamiteit overwint. Het is cruciaal voor de Verkeerscentrale Zuidwest-Nederland. De installaties in deze indrukwekende ruimte zijn door zusterbedrijf Vialis en Homij gerenoveerd.  

Falen is geen optie

Het is een van de mooiste dingen die je als installateur kunt doen. Het bouwen van een technische infrastructuur die niet mag falen. Het toont namelijk aan hoe belangrijk ons werk soms voor het dagelijks leven is. Dit geldt zeker voor de verkeerscentrale van Rijkswaterstaat in het Zuid-Hollandse dorp Rhoon, langs de A15 onder Rotterdam. In dit gebouw wordt het verkeer op alle rijkswegen in het hele gebied Zuidwest-Nederland geregeld. Op de vele schermen van de operators op de derde verdieping komen camerabeelden binnen van wegen, sluizen, bruggen, tunnels en data van matrixborden, sensoren en nog veel meer. Eén verdieping lager ligt de grote serverruimte, waar maar liefst honderd serverkasten de datastromen verzorgen.

 

Als door uitval van elektriciteit, datanetwerk of een ander incident de verbinding tussen de verkeerscentrale en bijvoorbeeld een tunnel wordt verbroken, dan sluit de tunnel zichzelf direct af. Je kunt je voorstellen welke impact dit op ons drukke verkeer heeft. Er mag met de verbindingen dus niets fout gaan. Daarom hebben we de installatietechnische infrastructuur in de verkeerscentrale niet alleen opgewaardeerd naar de laatste stand van de technologie, maar hebben we ook extra zekerheden ingebouwd.

Extra zekerheden

Een extra zekerheid is bijvoorbeeld de dubbele voeding en dubbele dataverbinding voor elke serverkast, voor als een voeding of dataverbinding uitvalt. We hebben ook de koeling geoptimaliseerd. Koelunits blazen koude lucht via sparingen in de vloer naar elke serverkast. Voorheen waren er temperatuurklachten, waardoor de levensduur van de apparatuur werd beïnvloed. Nu hebben we luchtkleppen in elke kast aangebracht met een temperatuurmeting die door het gebouwbeheersysteem wordt geregistreerd. Afhankelijk van de temperatuur in de kast wordt meer of minder lucht door de kast gevoerd. De kast wordt dus nooit meer te warm of te koud. Bijzonder is ook dat elke kast zijn eigen blussysteem heeft, in plaats van één blussing voor de hele ruimte. Dit kan veel schade voorkomen. Ook hebben we een UPS-noodvoorziening geïnstalleerd, die bij stroomuitval de spanningsdip tussen het wegvallen van de stroom en de overname door het aggregaat opvangt. Met al deze voorzieningen is de hele infrastructuur zo goed als failproof gemaakt.

Feiten & cijfers

+