Zoeken
Ingang fietsenstalling beursplein Amsterdam

Fietsparkeergarage Amsterdam

Nieuwe fietsparkeergarage beursplein

Amsterdam is een gloednieuwe fietsparkeergarage rijker. Onder het Beursplein is een luxe verblijf voor fietsen gerealiseerd. De bouw van de garage was in handen van Van Hattum en Blankevoort. Homij was verantwoordelijk voor het ontwerp en de uitvoering van de E&W installaties voor de garage, het beheerderskantoor en het betaalde toilet.

Een verblijf voor fietsen onder het Beursplein

De fietsenstalling is enkellaags en geeft ruimte aan 1.700 fietsen. De stalling onder het Beursplein is bereikbaar door een trap met fietsgoten. Deze heeft hellingbaanverwarming, zodat de fietsen niet wegglijden als het koud en glad is. 

Fietsregistratiesysteem

De meest in het oog springende installatie is het fietsregistratiesysteem. Het systeem controleert met behulp van camera’s welke plekken bezet zijn. Via de gekoppelde software kunnen mensen dan op de bewegwijzering zien hoeveel plekken er nog vrij zijn en waar deze zich precies bevinden. Naast deze handige functie is het systeem ook bedoeld om zwerffietsen te traceren. De eerste 24 uur parkeren zijn gratis. Wie binnenkomt, moet langs het beheerderskantoor (er is 24/7 iemand aanwezig) en krijgt een tag van een scansysteem om de duur te kunnen bepalen. Bij vertrek wordt de tag uitgelezen. Staat een fiets langer dan een bepaalde tijd in een rek, dan geeft het programma een signaal om de fiets te verwijderen.

Strak, licht en wit

Naast dit registratiesysteem zijn ook de overige, meer reguliere installaties ontworpen en geplaatst. Ledverlichting, een data-installatie met WIFI, brandmeld/ontruimings- en omroepinstallatie bijvoorbeeld. De parkeergarage is in gebruik en staat al redelijk vol; de fietsers zijn tevreden. De gemeente is ook zeer te spreken over de vormgeving. De garage is licht, met veel wit, ruimte en strakke lijnen. Je merkt nauwelijks dat je ondergronds bent!

Vervoersbewegingen

Bouwen in de binnenstad vormde een uitdaging. Verkeersregelaars controleerden iedereen die naar binnen wilde. In plaats van een mobiele bouwkeet werkten de medewerkers – die allemaal met het openbaar vervoer naar het centrum gingen – vanuit een kantoorruimte bij het Beursplein, later vanuit Euronext. Het aantal vervoersbewegingen van de bouwende partijen werd gemaximeerd.